Det er i skrivende stund (30. juni 2015) ikke fastslået, om der var tale om et sidespor på fri bane eller om der var tale om en sidespor beliggende på Oksbøl station - undersøges nærmere.
Poul Andersen skriver i en mail 30. juni 2015:
"I “fra Vestbanen til ARRIVA” nævnes, at Tyskerne sørgede for opsætning af
et daglyssignal ved sporskiftet og nøglerne til sporskiftet var opbevaret på
Oksbøl st.
Jeg er sikker på at dette meget høje daglyssignal (godt tæret af rust), var
det som stadig stod der ved min tiltrædelse i 1970, og som blev erstattet af et
nyt og flyttet længere ind i 1971.
Sidesporets tilkomst har sikkert rykket stationsgrænsen mod Varde, derfor
tror jeg ikke at Oksby-sporet var “sidespor på fri bane”, selv om det benævnes
Blaavand (pr. S)."
"Torben" skriver 29. juni 2015 på jernbanen.dk:
"Ikke kilder men andre har dyrket lidt i det med sidesporet fra Oksbøl til stillingen. Citat fra https://da.wikipedia.org/wiki/Varde-N%C3%B8rre_Nebel_Jernbane:
Banen gik gennem hede og plantage og var næppe forskriftsmæssigt forsynet med brandbælter. I Gedbjergs og Mosevrås gærder kan man endnu ane linieføringen af denne bane som i øvrigt nogle år efter krigens afslutning blev sløjfet." Morten Flindt Larsen skriver 29. juni 2015 på jernbanen.dk: "I bogen "Fra Vestbanen til ARRIVA" skriver Plum, at sidesporet officielt hed Blaavand."
___________
Noter: Se her.
|