Dyndet grusgrav (Roskilde-Korsør)


Geodatastyrelsen 1901-1971.

Oplysningerne om dyndet grusgrav er p.t. noget sparsomme. Grusgraven lå angiveligt mellem Kværkeby og Borup og blev nedlagt i 1920'erne. Sporet blev angiveligt taget op i slutningen af 1920'erne og forkortelsen var angiveligt Dy.

Undersøges nærmere.

Ovenstående oplysninger stammer fra et indlæg på jernbanen.dk: http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=12575
For luftfoto og nutidige billeder se her: http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=17971

Før 1918 var forkortelsen Dy og 1918-1922/23 Dyg.145)

Morten Flindt Larsen skriver 13. april 2015 på jernbanen.dk:

"Det sporet efter er Dyndet Grusgrav Sidespor, som DSB købte arealerne (eller gravningsretten) til i 1887. Sideporet indlagdes i 1895 og blev fjernet i 1922/23. Stednavneforkortelse: Dy, fra 1918 Dyg. Grusgraven har muligvis været brugt allerede ved baneanlægget i 1856, men størstedelen af "hullet" (inkl. søen) er skabt i 1970'erne og 80'erne af den daværende ejer (Svenstrup Gods), da der skulle bruges grus til motorvejsanlæg. Ved sidesporets afgrening fra hovedsporet fandtes der endnu i begyndelsen af 1980'erne en muret hytte med brændeovn etc. Sporskiftet forsynedes med sikringsanlæg (signal og nøgleaflåsning) ca. 6. september 1900. Der findes i det lokale historiske arkiv i hvert fald ét foto fra grusgraven med åbne godsvogne under læsning. Ved en vejskæring med banen ca. 1 km nærmere Borup lå i perioden fra 14. marts 1914 til 2. oktober 1958 Dyndet Mellemblokpost ved Vh 34 (stednavneforkortelse fra 1949: Dym). James Steffensen har vistnok fotograferet denne set fra lokomotivet på vej mod vest."
-----

"Dyndet grusgrav (fra 1905 Dy, fra 1918 Dyg) var et sidespor på fri bane mellem Borup og Kværkeby i perioden fra 1895 til 1923. Blev angiveligt først taget op i slutningen af 1920'erne."199)


___________
Noter: Se her.