Sejlgaard (Silkeborg-Herning)


Punktnedslag:

1. maj 1894: "Sejlgaard S."630)
1. maj 1910: "Sejlgaard S."220)

Geodatastyrelsen. Målt 1874, sidst rettet 1913 udgivet 1915. Der må være lidt kludder i årstallene, for strækningen Funder-Brande, som ses på kortet, åbnede først i 1920. Funder station ses yderst til højre. Kortet kan ses i højere opløsning her.

Morten Flindt Larsen skriver:

"På Silkeborg-Herning banen åbnedes i 1884 Sejlgaard sidespor for 'Etatsraad M. P. Bruun, Aarhus' (senere for 'Fabrikant B. Bruun, Viborg') til et teglværk (...). I 1889 fik 'Det danske Hedeselskab' medafbenyttelsesret til sporet, hvorfra der i de følgende år udkørtes store mængder mergel til bl. a. de samtidigt åbnede mergelspor i Kibæk, Troldhede og Borris samt Skjern (1894), Herning (1894/95) og Dejbjerglund (1899). Mergelkørslen stod på i mange år, men kunne selvfølgelig ikke vare evigt. Sidesporet nedlagdes kort før jul i 1917, men nogen aktivitet ser det dog ud til, at der har været lige til det sidste. For DSBs driftberetning for 1917/18 nævner anlægget af et privat sidespor i Sejlgaard for 'Sparekassedirektør Siboni'."257)

Sejlgaard sidespor set fra vest mod øst. Lokomotivet holder på hovedsporet og har retning mod Herning. Bemærk trådtrækket. Årstal: Ukendt. Fotograf: Ukendt.











___________
Noter: Se her.