Vadum Syd (Nørresundby-Fjerritslev)



Punktnedslag:

1. oktober 1942: Benævnt Flyveplads Vest (prS). Arten af Ekspeditionssted: Privat Sidespor. Omfanget af Ekspeditionen: Vognladningsgods for bestemte Forsendere. Sendinger fra eller til Sidesporet ekspederes paa Vadum station.146)

21. oktober 1942: "Vadum Syd PrS bliver optaget i godstarifferne 21.10.1942 og Vadum Nord i maj 1943."153)

3. juni 1956: "Privat sidespor (Vadum Syd) er beliggende mellem Nørresundby S. og Vadum"637)


Geodatastyrelsen. Målt 1884. Rettet 1965. Udgivet 1967. Vadum Syd sidespor lå lidt syd for Voerbjerg trinbræt på strækningen Nørresundby-Fjerritslev.

Vadum Syd sidespor set mod nord 10. marts 1969. Til højre DSB-sporet Nørresundby-Hvorupgård og i midten strækningssporet Nørresundby-Fjerritslev. Billedet kan ses i lidt højere opløsning her. Fotograf: J. Guldbæk Christensen. Arkiv: Jydsk Model Jernbane Klub. Tak til Ole M. Nielsen for at billedet må vises her.

Voerbjerg trinbræt på FFJ set fra nord mod syd. Til venstre fører vejen over DSB-strækningen Nørresundby-Frederikshavn. Dæmningen i baggrunden til højre er Vadum Syd sidespor. 29. marts 1969. Fotograf: Holger B. D. Sørensen. Tak til Holger for at billedet må vises her.

Foto af Aalborg Lufthavn  fra 1954 eller senere taget fra vest. Sidesporet ses midt i billedet og er den krumme tracé. Billedet kan ses i højere opløsning her. Billedet blev vist i en artikel om Aalborg Lufthavns 75 års jubilæum i Midt-Vest Avis 5. juni 2013.

Samme billede som ovenfor - men i en lidt bedre kvalitet. Billedet kan ses i højere opløsning her.

Tracéen kan stadig ses på dette luftfoto fra 2013(?) - indlagt med rødt. Artiklen kan ses i højere opløsning og uden tracéen indlagt med rødt her. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

Aalborg Lufthavn foråret 2013. Jernbanetracéen er markeret med rødt. Billedet kan - uden rød markering - ses i højere opløsning her. Fotograf: Ukendt.

I november 2011 udsendtes et udkast til en forundersøgelse vedrørende jernbanebetjening af Aalborg Lufthavn. Udkastet til forundersøgelse kan læses her. Forundersøgelsen oplister 7 forskellige linieføringer, hvoraf én anvender den gamle tracé:


Alternativ 3 anvender den gamle sidesporstracé.

I udkastet til forundersøgelse anføres om alternativ 3:


Nordjyske Stiftstidende 14. september 2012. Artiklen kan ses i højere opløsning her. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

Nordjyske Stiftstidende 9. maj 2013. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

Nordjyske Stiftstidende 28. august 2013. Artiklen kan ses i højere opløsning her. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

Nordjyske Stiftstidende 28. august 2013. Artiklen kan ses i højere opløsning her. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

Nordjyske Stiftstidende 31. januar 2014. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.


Nordjyske Stiftstidende 6. oktober 2014. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.



___________
Noter: Se her.