Vridsløselille (København-Roskilde)


Punktnedslag:

1. oktober 1888: Vridsløse (Vr)629)
X




"Vridsløselille (Vr; fra 1889 Vl - km 14,2.) I 1859 fik indbyggerne i den lille by Vridsløselille samt passagerer til det nærliggende Vridsløselille fængsel, mulighed for at tage med et ordinært tog, som stoppede hver fredag ved en overkørsel ved Vridsløselille, for at afsætte vogne til fængslet. Vognene blev stillet på fri bane. I 1877 fik Vridsløselille fængsel deres eget sidespor, samtidig blev det ændret således at indbyggerne i Vridsløselille af den frie slags, fik mulighed for at benytte et morgenpersontog mod København, og et aftentog den modsatte vej, som ekstraordinært stoppede ved Vridsløselille hver fredag. I 1902 blev ordningen udvidet, så disse to tog også standsede om søndagen. I 1931 åbnede Vridsløselille som et officielt billetsalgssted. Mellemblokposten som lå lige ved overkørselen, hvor billetsalgsstedet lå, blev samme år udvidet, så den også fungerede som billetsalg samt ventesal. Blokposten stammede fra 1886. I 1932 blev det private sidespor for fængslet pillet op, da det ikke længere blev benyttet. Billetsalgsstedet blev nedlagt i 1963 i forbindelse med ibrugtagningen af S-banestrækningen Glostrup-Tåstrup, hvor standsningsstedet Albertslund blev etableret."197)

Billedet kan ses i højere opløsning her. Arkiv: Danmarks Jernbanemuseum/Thomas Boberg Nielsen. 

Betjeningsskema for sikringsanlægget ved Vridsløselille Sidespor 1899. Billedet kan ses i højere opløsning her. Arkiv: Rigsarkivet, 0041, Danske Statsbaner, Baneafdelingen, 1865-1949, Journalsager, 1165/Thomas Boberg Nielsen.

Meddelelser fra Generaldirektoratet M. 109., 15. april 1932. Arkiv: Danmarks Jernbanemuseum/Thomas Boberg Nielsen.








___________
Noter: Se her.




Arbejdsnote:

I artikel "Lidt om trinbrætter" i Meddelelser fra Dansk Jernbane-Klub M 7/64, oktober 1964 omtaler Peer Thomassen privat sidespor ved Vridsløselille.